Гальмівні рідини
Призначення гальмівних рідин — передавати зусилля від головного гальмівного циліндра до колісних. Завдання хоч і вузька, але надзвичайно відповідальна: у гальмівної системи немає права на відмову ні за яких обставин. Саме цією умовою визначаються вимоги до властивостей гальмівних рідин. Складаються вони в наступному.
Температура кипіння. Досвід показує, що робоча температура гальмівної рідини в найбільш гарячих точках системи приблизно така: 60 ° С при русі по шосе, 100 ° С в місті і 120 ° С у горах. Але це в середньому, а в напружених умовах вона нерідко досягає 150 ° С і навіть більше, оскільки, наприклад, гальмівна колодка при декількох екстрених гальмуваннях нагрівається до 600 ° С. Тому рідина в несприятливій ситуації може закипіти, а це загрожує катастрофою: обсяг головного циліндра невеликий (всього 5-15 мл), а як тільки об’єм бульбашок пари в системі перевищить цю величину, то гальма повністю відмовлять. Але і до цього, при малих розмірах парових пробок, ефективність гальм вже помітно падає. У сучасних гальмівних рідин температура кипіння набагато вище критичної (тобто 150 ° С), але цим не можна спокушатися. Речовини, що входять до їх складу, по більшій частині дуже гігроскопічні, тобто легко вбирають вологу з повітря, а гумові манжети служать поганою перешкодою для цього процесу. Точка кипіння «зволоженою» рідини в порівнянні з «сухий» набагато нижча, вона легко падає до критичної величини і навіть далі. Тому в паспортних даних завжди вказують два значення температури кипіння: без вологи і з вмістом 3,5% води. Якщо остання мала, то в системі з дисковими гальмами таку рідину застосовувати не слід.
Морозостійкість. Очевидно, що рідина, що служить для передачі тиску, повинна зберігати прийнятну плинність навіть при сильному холоді. Прийнято, що її в’язкість не повинна перевищувати 1800 мм2 / с при — 40 ° С для звичайного виконання і 1500 мм2 / с при — 55 ° С для спеціального північного. При виборі продукту для використання в умовах суворої зими на це треба звертати увагу.
Сумісність з ущільненнями. Речовини, що містяться в гальмівних рідинах, неминуче викликають набухання ущільнювальних гумових манжет, однак цей вплив лімітується діючими технічними нормативами.
Антикорозійні та змащувальні властивості. Для рухомих деталей гальмівної системи робоча рідина покликана служити природною змазкою, оскільки інших антифрикційних продуктів у їх зоні тертя немає. Всі ці вимоги задовольняються застосуванням спеціальних добавок і присадок в товарних продуктах.
Довідка:
«Нева» — первісток сучасного ряду, нині неабияк застарілий і знятий з масового виробництва (дрібносерійне подекуди збереглося). Основні компоненти — гліколевий ефір і поліефір з додаванням антикорозійної присадки. Температура кипіння становить 195 ° С без вологи і 138 ° С при вмісті 3,5% води. Норматив морозостійкості витриманий. «Нева» має колір від світло-жовтого до жовтого. Головний недолік — підвищена гігроскопічність, внаслідок чого вже через рік експлуатації температура кипіння наближається до критичної. Тільки з урахуванням цієї обставини і можна використовувати «Неву», яка не має інших обмежень до застосування на автомобілях будь-яких марок.
«Томь» розроблена на заміну рідини «Нева» для широкого застосування. Колір — в межах від світло-жовтого до жовтого, як у «Неви». У складі «Томі» — концентрований гліколевий ефір, поліефір, борати, цільові присадки. Температурні властивості продукту поліпшені: кипіння в «сухому» виді — 220 ° С, в «зволоженому» — 155 ° С, в’язкість при — 40 ° С не більше 1500 мм2 / с. Насичення вологою, близьке до критичного, наступає у цій рідині приблизно через два роки роботи. В цілому за експлуатаційними якостями «Томь» по загальноприйнятій міжнародній класифікації задовольняє сучасним нормативам DOT-3 — це масовий, «широко використовуваних» клас без будь-яких спеціальних обмежень щодо застосування.
«Роса» — продукт, що відноситься до найбільш здійсненого типу. Основний компонент — бор поліефір поряд з присадками спеціального призначення. Колір — від світло-жовтого до світло-коричневого. Показники кипіння такі: в «сухому» виді — 260 ° С, в «зволоженому» — 165 ° С, при цьому критичний показник (150 ° С) досягається тільки після трьох років перебування рідини в гідроприводі гальмівної системи. Згідно з міжнародною класифікацією «Роса» відповідає всім нормам класу DOT-4, що на сьогодні є найбільш високим рівнем експлуатаційних якостей.